Årets Kvinna!!!

Anna Book blev vald till årets kvinna enligt Aftonbladet och visst tycker väl alla om Anna!? För att bli vald till Årets kvinna på min blogg krävs dock att man gjort större saker för världen... här tänkte jag skriva "än att visa att även tjocka människor kan dansa och vara vackra", men det skriver jag inte, för det låter rått och elakt, jag älskar ju Anna Book! Hoppas att hon vinner Let's dance på fredag!

Årets kvinna enligt Sofias dagbok, med mig, Sofia, som enväldig domare, är

LINA GOLDÈN!

Grattis Lina!!!

Lina har under året som gått visat att med lite vilja, initiativrikedom och engagemang kan man faktiskt göra skillnad här i världen och att det faktiskt finns hopp om mänskligheten. Lina begav sig till Kenya i höstas i samband med en kurs hon läste på Arkitektprogrammet i Lund, kursen hette "Arkitektur i extrema miljöer". Lina hamnade i ett litet samhälle som heter Homa Bay, där lärde hon känna en kvinna som hette Mary. Mary och Lina blev vänner och det stod snart klart för Lina att något man verkligen saknade i det här samhället faktiskt var en källa till kunskap, böcker är väldigt dyrt och något man inte vill lägga sina knapra slantar på. Här väcktes idén om att Lina kunde hjälpa Mary att starta upp ett bibliotek i staden, och det blev startskottet för Mary´s library, det första biblioteket i Homa Bay, Kenya!!

Tillsammans med vänner och släkt i Sverige har Lina samlat ihop pengar för att kunna köpa in böcker och starta upp ett bibliotek i mindre skala i anslutning till den lilla affär som Mary driver.

Därför, förtjänar Lina utmärkelsen Årets kvinna!!!

Läs mer om Lina och Mary's library på:
www.maryslibrary.tk



44180-151 44180-150



Jag hoppas att kunna publicera en intervju med Årets kvinna här på bloggen inom kort!

Kommentarer
Postat av: Jen

Ett bekant ansikte, trevligt! Jag är imponerad av hennes insatser!

Postat av: björn

Håller med dig, att göra Anna Book till årets kvinna är ett pinsamt uttryck från kvällspressen att jaga pr-poäng. Nog borde det i vårt land finnas någon annan som borde fått chansen eller är det så krasst att vi egentligen har så svårt att definiera vad vi egentligen menar med årets den el den så det får bli första bästa i televisionen förkommande snälla kvinna som dessutom behärskar en del danssteg i takt ,när hon har en av världens bästa dansare till kavaljer. Vem vet imorgon är det ju en helt vanlig dag i fördommarnas Sverige, tjing

2006-03-08 @ 20:29:56
URL: http://sjukavarden.blogg.se
Postat av: Daniel

fina lockar guachita :) visst har du rätt om årets kvinna, kollade hemsidan, starta bibliotek i afrika smäller verkligen högre än att kunna visa att runda kvinnor kan dansa, visste man inte det sedan tidigare? kram

2006-03-08 @ 20:55:59
URL: http://imjustdoingit.blogg.se
Postat av: Supporter

Helt rätt att nominera Lina! Vilken kvinna! Och du är verkligen också en kanontjej!

2006-03-08 @ 21:10:28
Postat av: Lina Goldén

Oj! Tack :) Smickrande på alla sätt och vis. Jag känner mig verkligenn hedrad. Jag menar så himla många kvinnor som du har träffat under ett år och så vann jag. Ska fira med något smaskigt.
Just nu håller vi på och samlar in en låda till för att skicka ner. Så om nån har lite engelsk litteratur som bara står och dammar finns det ganska många små söta afrikanska barn som skulle bli överlyckliga.
Kram

2006-03-08 @ 21:39:59
URL: http://www.maryslibrary.tk
Postat av: Sofia

Jag har lite gammal kurslitteratur bara på engelska, men den vill jag inte belasta stackars afrikaner med. Jag sätter in en slant på kontot istället!

2006-03-08 @ 21:45:30
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Karolin A. Johansson

Helt rätt val! :)

2006-03-15 @ 20:39:28
URL: http://www.karolin.nu/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback