Pandemi

Det här ordet pandemi har förbryllat mig lite de senaste dagarna, helt plötsligt är det ett självklart begrepp  varenda människas ordförråd. Precis som tsunami. Jag kan dock erkänna att jag faktiskt inte hade en aning om vad vare sig en tsunami eller en pandemi var tidigare.

Om du inte heller känner dig helt bekväm med att slänga dig med begrepp som du inte är helt på det klara med vad de betyder kan jag nu hjälpa till, med min älskade vän nationalencyklopedins hjälp förstås.

En pandemi är helt enkelt en epidemi som spridit sig till flera olika världsdelar. Vanligen rör det sig om en infektionssjukdom, så som en influensa. Det som man först kommer att tänka på när man talar om pandemier är självklart den just nu högaktuella fågelinfluensan, men även den så kallade "spanska sjukan" är ett exempel på en pandemi. En annan extremt välkänd pandemi var annars digerdöden som härjade i Europa och norra Afrika på 1300-talet.

Kommentarer
Postat av: ola

Sofia!
Kommer du på släppet imorrn?

2006-03-02 @ 14:44:42
Postat av: ola

Sofia!
Kommer du på släppet imorrn?

2006-03-02 @ 14:46:18
Postat av: Sofia

Ola: Jag vet inte riktigt, har inte bestämt mig ännu... Vet inte omd et är några andra som ska gå?? det är inte omöjligt, jag har dessutom några drinkar innestående hos dig som jag inte vill gå miste om!

Postat av: ola

jasså, i vilket svagt tillfälle har jag lovat dem?

2006-03-02 @ 14:58:38
Postat av: micke

Jag kommer till och med innan släppet! :)

2006-03-02 @ 19:10:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback