Stentuff förhandlare

Just nu känner jag mig så jävla cool! Det blev knas med min lön på ett av mina extrajobb, på anställningsavtalet står en timlön + semesterersättning men när jag fick min lönespec så visade det sig att den varit inkluderad i lönen, och dem gav mig helt enkelt en 12% lägre timlön än i avtalet...

Eftersom jag är med i Tria (HFT, SKTF & ST) ringde jag dit och kollade om de kunde göra så här... och det visade sig ju att jag hade rätt så klart. Så jag mailade till jobbet och sa att det måste ha blivit nått fel på min lön, men att det säkert gick att ordna till...

Nyss ringde dem upp och bad om ursäkt för att det hade blivit fel i avtalet  och att det var stul med datorerna och att det skulle stå inklusive semesterersättning i avtalet, och att den korrekta lönen var den som stod i lönespecen. Jag var dock stenhård, då får ni helt enkelt säga upp avtalet och erbjuda ett nytt sa jag, men det jag har jobbat hittills har varit i enlighet med det avtalet som vi har skrivit, och då ska jag ha den lön som står där sa jag, som en riktig businesswoman. Hon blev lite ställd och skulle kolla upp hur dem kunde göra. Jag sa att jag inte kunde jobba för en så låg lön annars, så jag blev åtminstone erbjuden en löneförhöjning... vet dock inte om det är enough, jag börjar ju bli rätt het på arbetsmarknaden.

Det var i varje fall skönt att ha rätt, ibland är det inte så tokigt med facket!

Kommentarer
Postat av: Ma

Fel i datasystemet brukar det kallas när det i själva verket är skit bakom tangenterna

2006-03-09 @ 12:20:31
Postat av: Lisa

You go girl!

2006-03-09 @ 13:53:51
Postat av: Lisa

forresten har jag en liten fraga...funderar pa att lasa pol mag-programmet, undrar bara lite om du tycker det kanns givande och vad du har fatt for intryck om jobbmojligheter och sant...asjobbigt att svara pa sant jag vet, men skriv bara nat som varit bra/daligt/trakigt eller sa, tack!

2006-03-09 @ 16:21:40
Postat av: Hanna

Sofia, ska du med ut ikväll?! Lite sent, jag vet, vet inte om du har pratat med Y? Det skulle vara jättekul om du hängde på tycker jag! Vi ska på sthlms! kram

Postat av: Sofia

Tack, tack!

Lisa: Jag är jättenöjd med Pol-Magprogrammet faktiskt, eftersom jag är intresserad av politik och samhällsfrågor och sånt. Det är ju annars ett väldigt fritt program med bara tre "fasta" terminer, man kan styra mycket själv över vilken inriktning man vill ha, väljer man statistik eller ekonomi är jobbmöjligheterna säkert bättre än för oss arma statsvetare tyvärr... :( Pol-magare från Uppsala har annars generellt ganska högt anseende och pol-magprogrammet här har väldigt bra möjligheter till intressanta praktikplatser, både i Sverige och utomlands, och det underlättar ju alltid när man vill komma ut på arbetsmarknaden! Jag kan varmt rekommendera pol-magprogrammet i Uppsala i alla fall! (Det kan ju säkert vara minst lika bra på andra ställen, men det vet jag ju mindre om...) Lycka till i vilket fall!

Hanna: Jag ska jobba hela dan imorrn så jag pallar inte party tonight, har en massa att plugga oxå... :( Men jag pratade med Y nyss, det verkar bli Norrlands på lördag i varje fall!! =) Då blir det klänning och lockar!

2006-03-09 @ 18:04:46
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Vanja

You go girl! Rätt ska vara rätt :)

2006-03-09 @ 18:46:23
URL: http://chubban.blogg.se
Postat av: ola

Bra Sofia håll den fackliga kampens fana högt!

2006-03-10 @ 09:41:29
Postat av: Lisa

Tack sa mycket for dina tankar! Ha det gott!

2006-03-11 @ 21:10:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback