Upp till kamp!

Vi hade en superbra föreläsning idag! Den här veckan ska vi läsa en bok som heter "Rädslans politik" och hon som skrev den var på besök och höll i dagens föreläsning. Jag tycker ofta att genusforskning är väldigt flummigt och så men dagens föreläsning var verkligen jättebra och boken verkar superintressant faktiskt!

I stort går hennes teori ut på att vi kvinnor är hämmade i dagens samarbete och att vi, medvetet eller omedvetet, präglas av en rädsla för manligt våld. Den här rädslan gör sig påmind i många olika sammanhang i olika beslut som vi tar i livet, och så länge halva befolkningen blir hämmad på det här viset kan man inte tala om en jämlik demokrati. Det kan ju låta hårt ,men tänker man lite närmare på det så är det inte helt orimligt, kvinnor väljer att inte gå ut vissa tider på dygnet, inte besöka vissa platser och säg nån som inte ökar på stegen om man går ute en kväll och det är en okänd man som går tio meter bakom en? Jag har ofta hållt i en nyckelknippa när man är på väg hem själv från krogen, redo att försvara mig till sista blodsdroppen. Det är hemskt och sjukt, och det är säkert väldigt sorgligt för många män att se hur kvinnor bemöter dem med misstänksamhet och när de märker hur en kvinna som går före småspringer hem i rädsla för honom... Ganska viktigt att fundera lite över såna här saker tycker jag!

Jag återkommer när jag kommit lite längre i boken! =)

Imorgon är det ju internationella kvinnodagen förresten, glöm inte det!

Kommentarer
Postat av: Husmusen

Har du läst "Det kallas kärlek" Skrämmande mycket huvudet på spik även där.

Postat av: Tobias

Hittade precis hit och har av de lilla jag läst förståt att du pluggar på Uppsala Universitet? Vad pluggar du då? Svara gärna i min blogg

Tack på förhand/Tobias

2006-03-08 @ 00:26:50
URL: http://svenolov.blogspot.com
Postat av: Sofia

Husmusen: Åh, tack för tipset, måste kollas upp!

Tobias: Svaret finnes i din blogg! =)

2006-03-08 @ 15:19:13
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback