Happy Europeday!

44180-36044180-36044180-360

Idag är det den 9 maj, och alltså Europadagen!!! Europadagen firas just den 9 maj eftersom det var på denna dag år 1950 som den franske politikern Robert Schuman, i samarbete med Jean Monnet, lade fram den så kallade Schumanplanen. Detta var i en tid då man hade fasorna från två världskrig färskt i minne. Schumanplanen gick i stort ut på att inrätta en hög myndighet för kontroll av krigsmaterielen kol och stål. Genom att lägga produktionen av dessa materiel under överstatlig kontroll skulle det aldrig mer vara möjligt för Europas länder att gå i krig med varandra. Schumanplanen mynnade så småningom ut i Europeiska Kol och Stålgemenskapen där länder som Västtyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Italien ingick. Detta var startskottet för den europeiska integrationens framfart, Kol och Stålgemenskapen var föregångare till det som kom att bli dagens Europeiska Union.

Jag skulle vilja ta tillfället i akt och säga att jag är väldigt glad att jag bor i den här fantastiska delen av världen. Europa är fantastiskt, tänk er vad många olika länder, kulturer, språk och folk det finns på en så pass liten yta av världen! Jag tror att vi är väldigt bortskämda med detta, vi européer, så att vi glömmer bort att uppskatta den kulturskatt som vi faktiskt är omringade av. På bara nån timme kan vi flyga till fantastiska städer som Paris, London, Berlin, Barcelona, Rom, Aten, St Petersburg, Prag och så vidare.... man borde absolut göra lite fler weekend-resor!
 
EU-flaggans tolv stjärnor symboliserar fullkomlighet, och jag är beredd att hålla med. Jag älskar Europa! Hoppas at ni får en underbar Europadag allihopa!!!

44180-36044180-36044180-360

Kommentarer
Postat av: hannahsthlm

åhh..tack för infon=)! Ha en undebar Europa dag du med!!

Postat av: Sofia

Hannah: Det var så lite, hoppas att du hade en underbar Europadag själv! :)

2006-05-09 @ 19:49:08
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Sara

Såg att alla bussar i sthlm flaggade med Europaflaggan så det var svårt att missa EUdagen.. :)

2006-05-10 @ 08:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback