Namn på löpande band

Yes, Metallica vann! Jag förstår inte problemet, det är ju ett jättefint namn. Folk döper ju sina barn till så mycket konstigt idag, så jag förstår inte varför Metallica skulle vara värre än något annat?

Jag kommer ihåg att jag läste för många år sedan om ett flickebarn som inte fick heta Hosianna för att det var ett pojknamn ("Hosianna, Davids sooon", remember?). Jag skulle hellre heta Hosianna som tjej än som kille i varje fall.

Det är kul med namn. När jag först föddes hette jag Rebecka, det var klappat och klart. När min mamma tog en närmare titt på mig så sa tänkte hon dock om, "Nej det här är ju inte en Rebecka, det här är ju en Sofia!" En "Sofia Josephine" närmare bestämt. Det är väl inget fel med Sofia som namn egentligen. "Sofia" är grekiskt och betyder vishet och jag tycker faktiskt att det är ett ganska fint namn. Dock var det kanske inte var så kul att det ju var högsta modenamn i början av åttiotalet bara (tillsammans med namn som Sandra, Sara, Anna, Karolina och Jenny), jag har aldrig varit ensam Sofia i klassen, under mellanstadiet hade vi fyra sofior i klassen. Aldrig kunde man presentera sig med enbart förnamn när man ringde hem till någon, då uppstod allmän förvirring på en gång! :)

Apropå att döpa bebisar så har jag sedan länge bestämt att min förstfödde son ska heta Elvis, grymt eller hur?! Andra pojknamn som jag tycker om är Maximillian, Julien och Midas. Om jag får en dotter skulle hon nog få heta Julie eller Felice.

Vad har du för favoritnamn?!!

Kommentarer
Postat av: IdaMaria

Jag gillar Fanny som tjejnamn, men det funkar inte så bra på engelska tyvärr.

Postat av: Niklas Eriksson

Tjejnamn får nog bli Ella. Killnamn inte en susning faktiskt. Inget fel på Sofia heller.
Sen tycker jag att det var rätt att tjejen fick heta Metallica.

/Mvh Niklas

2007-04-19 @ 23:33:22
URL: http://www.eriksson.org.uk
Postat av: Anonym

Sofia-valet visade sig ju vara väldigt klokt, du lever mer än väl upp till namnet! Elvis? Du skulle bara våga, ryter gammelgäddan!

2007-04-20 @ 07:52:18
Postat av: Carro brucan

jag älskar Alexandra/Alexander. Lovisa är också superfint!

2007-04-20 @ 13:33:13
Postat av: Carro brucan

glömde att den polska stavningen Aleksandra är mycket finare! kram & ha en superbra helg!

2007-04-20 @ 13:34:00
Postat av: Inna

Hej Sofia...inna du vet Jennys kompis

Precis namngett min 7 veckors son till Julian...vacker va?
Julian Oliver Tørnroos...JO you know!!!

2007-04-20 @ 15:28:47
Postat av: Karolina

Jag tycker Melvin är gulligt som pojknamn, men Melba har alltid varit ett namn som jag o Daniel pratat om, att om vi får en tjej då ska hon heta Melba! om det inte blir som när du föddes att man tittar på skrynklet man föder fram och det ser ut som nåt helt annat... då får man väl tänka om!

2007-04-20 @ 16:14:26
Postat av: Fia

Jag har en massa namn jag ska försöka övertala Fredrik till när dagen D kommer. Visserligen ett tag kvar...

Favoriter är: Bianca, Selma, Lilli-anne (ska inte uttalas Liljan), Vendela, Maj-Lis (ej Majjlis), Lilja, Antonia, Mika, Alicia, Felicia, Freja, Bim, Christelle, Amelie, Ottilia, Vega, Filippa.

Bland killar: Anthony, Noah, Nicholas och Julian (jättefint namn, Inna). Fredrik har en kompis som heter Inna och jag tycker att det namnet är väldigt fint.

Inte så många killnamn där inte. Sen är det ju alltid lite jobbigt att det ska passa med Brus också. Bim Brus låter ju inte så vackert!

Jag väldigt mkt om Billie också men det passar inte heller så bra. Christiansson funkar ju bättre men jag vill nog ha kvar Brus.

Nu ska jag (ja, det är lördag) åka in till jobbet! Yiiha!

Kram

2007-04-21 @ 12:54:58
Postat av: Egersand

Oj, den där Fia Brus ska visst ha många barn hon...

Själv ska jag bara ha flickor och då är favoritnamnen Adela och det sista har jag glömt bort. Men jag har ju några år på mig att komma på det innan det är aktuellt med en egen knotting.

KRAM JENNY

2007-04-22 @ 12:56:07
Postat av: Fia

Jensan, jag tror att namnet du har glömt är Thilde!!

Emilia är väldigt fint också har jag kommit på!

2007-04-22 @ 18:31:01
Postat av: Emma

Grattis till din Julian Inna,alltid kul att höra fler som valt det lite ovanliga namnet, min lille Julian är 8-år och en underbar, viljestark kille :)!

2007-12-23 @ 00:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback