Smarrig cocktail

image829En av mina favoritbarer här i Bryssel är den beryktade rombaren, "Rhumerie", där är det rom i alla i olika former och sammanhang som står på menyn. För en billig penning (ca 6?) får man underbara cocktails som fantasifullt dekorerade med frukter i alla tänkbara färger! Yummie!

Till en början var jag lite feg och valde alltid "Punch Coco", en cocos- och vaniljdrink som får det att vattnas i munnen på en, verkligen smaskens. Sedan en tid tillbaka har jag dock hittat en ny favoritdrink, den har det lite spännande namnet "Afrodisiac" och den ännu mera spännande smakkombinationen rom+lime+ingefära. Den är helt oslagbar, särskilt för mig som är såld på ingefära! Nästa gång jag ska göra cocktails hemma så måste jag bara testa att fixa till den här drinken, det är den godaste jag  druckit. Den smakar väldigt annorlunda men ingefäran gör sig verkligen bra med limen och spriten. Vid mitt senaste besök i rombaren beställdes en specialvariant av ingefäradrinken, kompletterad med färska myntablad. Den slank oxå ner galant!



Jag vet inte de exakta proportionerna, men om du känner för att prova dig fram till en "Afrodisiac" (det tycker jag att du ska göra!) så följer receptet här:
? Färsk ingefära (pressad)
? Färsk lime
? Vit rom
? Sockerlag
? Is
+ Eventuellt lite färsk mynta om man vill prova den avancerade varianten!

image827image828

Kommentarer
Postat av: Karolina

Det låter riktigt musmsigt, jag gillar oxå ingefära! Och lime är ju riktigt läskande i drinkar! så det måste bli en oslagbar kombination!

2007-04-18 @ 23:26:48
Postat av: Sofia

Karolina: Japp, det är det, du måste prova!

2007-04-19 @ 15:02:23
Postat av: Fia

Det låter som ungefär det värsta jag har hört, ingefära i en drink! Yaaack, jag håller mig till alla mjölkdrinkar och frozen strawberry daiq.

Den är säkert ganska god utan ingefäran, men det blir ju som en Caipirinha eller en Caprinoschka!

Nu ska jag sticka hem från jobbet, äntligen! Jag ska jobba helgen också! Någon, ge mig ett liv! Pleaase?!!

Förresten har Hanna W blivit moster till en liten tjej idag!

Kram

2007-04-19 @ 19:59:00
Postat av: Sofia

Fia: Du är så feg, du måste våga prova! kan inte du komma till eskilstuna på lördag och gå ut med oss en sväng förresten!?? Då kan jag blanda en smarrig ingefäradrink åt dig!

Var det Mia eller Emma som fick barn?

2007-04-23 @ 12:04:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback