Trender

Jag är personligen långt ifrån någon fashionista, jag har inte stenkoll på vad som är inne eller ute utan klär mig i vad jag tycker är snyggt och vad jag anser klär mig bäst. Självklart påverkas jag ju dock samtidigt av modet och man hjärntvättas snabbt att gilla sånt som man tidigare tyckt varit dödligt fult.

Det är ganska intressant att analysera det här med mode faktiskt. Jag tycker att man kan kategorisera det här med trender utifrån tre kategorier;
1. Trender som man verkligen gillat.
2. Trender som man efter viss hjärntvätt har lärt sig uppskatta.
3. Fruktansvärda trender som man aldrig ens skulle kunna lära sig att tycka om det minsta.

Trender som jag gillat på en gång:
- Den markerade midjan
- Puffärmar
- A-linjeformade plagg (det så kallade graviditetsmodet)
- Ballerinaskor

Trender som jag hjärntvättats att gilla vartefter att modet växlat:
- Piratbyxan
- Leggings
- Stövlar utanpå byxorna
- Stuprörsjeans

Trender som jag förhoppningsvis aldrig kommer att bli tillräckligt hjärntvättad för att gilla:
- Crocs
- Platågympaskor (Kommer ni ihåg 90-talets Buffalo? Fy vad glad jag är att jag hade styrka att stå emot detta ugly mode på högstadiet)
- Bodies (endast acceptabelt på riktigt små barn)
- Plyschträningsoveraller
- Axelvaddar och ärmhållare
(Den här tredje kategorien är dock lite vansklig att uttala sig om, modet har så pass starkt inflytande på oss att man nog aldrig med säkerhet kan påstå att man aldrig någonsin kommer att ändra uppfattning...)

Apropå det här med trender. En aktuell trend som jag faktiskt verkligen uppskattat från start är den rådande lacktrenden. Så länge det hela inte överdrivs så är lack riktigt snyggt. Jag känner mig förvisso inte redo att dra på ett par höga lackstövlar riktigt ännu, men det senaste halvåret har jag upptäckt att en mängd lackprylar har smygit sig in i min ägo, såsom exempelvis:
- En svart lackhandväska
- En röd lackplånbok
- En svart lackkuvertväska
- Ett par svarta lackballerinor
- Ett par beiga pumps med svarta lackdetaljer
- Ett par röda lackmockasiner
- En röd lackväska

På min inköpslista står nu slutligen även ett svart lackdiadem, sen så måste jag nog inse att min lackkvot är uppfylld. Men, vem vet? Ett par veckors ytterligare hjärntvätt är kanske allt jag behöver för att tycka att ett par lårhöga lackstövlar är prio ett på min inköpslista? Det verkar ju vara så som modet fungerar... Skrämmande!

Kommentarer
Postat av: Camilla, Finland

för ca 15 år sen köpte jag en svart lackväska då jag skulle på en finare fest. undrar om jag sku ha den kvar i gömmorna nånstans... o ett par svart lackballerinas ligger på posten o väntar. tjohoo! :)

Postat av: Sofia

Jag håller med dig en hel del, men A-linjeformat är verkligen inte min grej! Är det fördelaktigt för någon typ av kropp? Jag har hittills inte sett någon som passar riktigt bra i det.. Jag tror inte att jag kommer vänja mig vid det, men vem vet?!
Haha, man har verkligen hjärntvättats att tycka om vissa grejer. Vem kunde tro att vi skulle hoppa omkring i piratbyxor? Jag längtar till dagen när alla har tights, haha! Gärna med amerikansockor. Då är det verkligen bekräftat att vi är före vår tid!
Vi stog emot både buffalo´s och bombarjackor! En liten applåd för oss!
Jag kommer ihåg att Johanna hade ärmhållare, det är ju inte klokt! Jag lovar, snart kommer man där med ärmhållare och tycker att det är skitsnyggt!
Jag tyckte inte ens om spetsiga pumps när det kom, hur många spetsiga skor har jag inte nu?!
En liten parentes bara. Mina skor jag köpte i Bryssel är helt underbara. Jag har inte fått skoskav av något par. Thank God att jag tog de låga i 38:or. En sak till! Jag fick visa passet när jag skulle flyga från Bryssel. Det är ordning på passkontrollanterna där!
Vi hörs! Kram kram

2007-08-09 @ 16:37:29
Postat av: Sofia

Hörde att det är väldigt mkt stickat som gäller i höst! Grått kommer också stanna, som om man inte är tillräckligt grå på hösten!
(Det var precis en trendanalytiker på the voice som berättade om höstens trender)

2007-08-09 @ 16:39:01
Postat av: Frida

Jag kan inte annat än hålla med dig, (även om tights är mitt favoritplagg:P) men jag är glad över att höra att jag inte är ensam om att tycka illa om crocsskon!
Ha det bra!

2007-08-10 @ 15:52:13
URL: http://friidap.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback