Nytänkande

Såhär i juletid finns oftast inte särskilt utrymme för nytänkande... Same procedure as last year hela julhelgen är ju vad som brukar gälla. Iår tänkte jag dock julchocka med efterrätt som skall serveras till typ Kalle Anka (jag tillhör en "äta innan Kalle"-familj, vilken slags familj tillhör du, äta före eller efter Kalle?). I vanliga fall brukar det vara Aladdinask och knäck som gäller, och kanske lite nötter. I år tänkte jag dock slå till på den här, lite lyxigare varianten:

image1147Pepparkakscheesecake med saffran

Bas:
30 pepparkakor
100 gram smör

Fyllning:
500 g philadelhiaostimage1147
3 ägg
1½ dl socker
1½ påse saffran
Rivet skal från ½ citron

- Mosa pepparkakorna och blanda med smält smör
- Tryck ut pepparkaksmoset i en form
- Vispa ägg och socker pösigt, rör ner philadelhiaost, saffran och citronskal.
Låt smeten dra i 20 min.
- Fyll formen med ostsmeten
- Grädda ostkakan, 30 min, 200 grader

Garnera med lite kanel eller något dylikt juligt.

Visst låter det smaskens!? Yummie..

Kommentarer
Postat av: Niklas Eriksson

Hmm, du får ju gärna komma förbi och baka här också!
Låter gott iallafall.

/Trevlig helg
Niklas

Postat av: Mimmi

att blanda vit choklad med philadelphiaoste blir ännu godare!

2007-12-09 @ 19:41:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback