Sofia - en rationell fältmarskalk



Igår gjorde jag Myers-Briggs välkända personlighetstest. Det hela resulterade i en riktig aha-upplevelse, vi var flera stycken på jobbet som gjorde testet och det var fascinerande hur väl resultaten stämde in både på mig och på mina olika kollegor!

För min del blev resultatet en ENTJ-personlighet, detta betyder att jag är extrovert, intuitiv, tänkande och dömande. Psykologen Keirsey kallar den här typen av personligheter för "The rational field marshall" , vi utgör mindre än två procent av befolkningen och är alltså en exklusiv skala!

Enligt Keirsey är vi rationella fältmarskalker organisatörer, vi känner ett behov att strukturera, effektivisera och organisera. Vi gör planer, ibland planer som ingen annan någonsin får veta, men som vi sedan känner oss tvingade att genomföra, och som vi också genomför. Vi är födda till ledare och har alltid ett större mål eller vision som vi strävar efter. Rationella fältmarskalker återfinns ofta som företagsledare, höga militärer eller politiker.

"Fieldmarshals will usually rise to positions of responsibility and enjoy being executives. They are tireless in their devotion to their jobs and can easily block out other areas of life for the sake of their work. Superb administrators in any field -- medicine, law, business, education, government, the military -- Fieldmarshals organize their units into smooth-functioning systems, planning in advance, keeping both short-term and long-range objectives well in mind. For the Fieldmarshals, there must always be a goal-directed reason for doing anything, and people's feelings usually are not sufficient reason. "

I ärlighetens namn så låter vi fältmarskalker som ganska hårda och känslokalla... Och först kände jag mig faktiskt lite ledsen när mina kollegors personligheter liknandes vid Lady Di, Moder Theresa och Audrey Hepburn medan jag själv hade samma personlighetstyp som järnkvinnorna Margaret Thatcher och Golda Meir liksom Napoleon och multimiljonärern Bill Gates... men när jag tänkte lite närmare på det hela så var det så mycket i mitt liv som fick sin förklaring, mina ständiga "att göra-listor", att allting hittills i mitt liv alltid har blivit som jag planerat, att jag obarmhärtigt rationaliserar bort kärleksliv om så krävs, att jag organiserar och planerar saker månader i förväg, att jag inte klarar av spontanitet som spoilerar mina förutbestämda planer, allt allt allt!
 
Jag har nu accepterat att jag är en rationell fältmarskalk och ska göra det bästa av situationen, helt rationellt och planerande! Att vara en rationell fältmarskalk betyder inte att man är ond, bara hård. Dessa egenskaper är inte vad traditionellt förknippas med ljuv kvinnlighet, och det är kanske inte så konstigt att mina kvinnliga jämlikar beskrivits som "förklädda män". Jag ska se det som ett personligt mål och utmaning att förbli en kvinnlig rationell fältmarskalk, om det går?

Gör Myer-Briggs testet här, vilken personlighetstyp är du?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Vilket roligt test, de utsåg mig till rational Mastermind. Vi utgör tydligen endast en ynka procent av befolkningen - till vår exklusiva skara hör t.ex. Donald Rumsfeld, Julius Caesar, John F Kennedy och Hannibal.

2007-07-14 @ 13:12:52
Postat av: Karolina

Hej, kunde inte hålla mig var tvungen att göra testet jag med... Jag är en "provider gurardian" det stämde nog in ganska bra, det var några punkter som jag kände inte hörde hemma hos mig men annars ganska typiskt mig tror jag social, värdinna, omhändertagande, hängiven till jobb osv...
Kul tips, ska be andra vänner göra det oxå!!
Kram på dig

2007-07-14 @ 16:38:10
Postat av: Linda

Jag är också en fältmarshalk..ojoj stämmer ganska bra faktiskt

2007-07-14 @ 16:59:16
Postat av: micke n

jag e oxå en mastermind rational:
"Natural leaders, Masterminds are not at all eager to take command of projects or groups, preferring to stay in the background until others demonstrate their inability to lead."

2007-07-15 @ 03:02:43
Postat av: Niklas Eriksson

Jag är tydligen en "Inspector Guardian"
http://keirsey.com/personality/sjit.html
/Mvh Niklas

Postat av: Barbara

Är oxå en ENTJ. Har som du haft svårt att acceptera den "hårda" stilen. Trots att kollegor, vänner och även mina föräldrar sagt att jag är hård, har jag tagit det negativt och blivit ledsen. Ville ju vara en kvinnlig, söt, omhändertagande Qvinna. Nu är jag såpass gammal att jag förlikat mig med min ENTJ person. För den stämmer verkligen.

2010-03-09 @ 10:21:50
Postat av: Jonvilje

Hi, cool site. What CMS is it?

2010-04-09 @ 12:50:44
URL: http://jonvilje.3steps.com
Postat av: home-page

get the best home loan for bad credit around

2015-05-26 @ 08:13:19
URL: http://www.mortgagebroker.n.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback