Årets kvinna 2007!!

Tamtaram, utnämningen "Årets kvinna 2007" går till:


image763

Dolly Parton


Juryns motivering lyder: "The grand old lady, kvinnan med charmen och barmen, rösten och brösten, har under sin långa karriär spridit en ofattbart stor glädje till en stor mängd människor, genom sina över 3000 sånger, sitt sociala engagemang och sin glittrande personligt. Dolly Parton kommer från en väldigt fattig familj och hade en svår uppväxt och hon har inte alltid blivit väl bemött av fördomsfulla medmänniskor. Dolly har dock alltid varit stark, arbetat hårt och inte vikit från sina ideal eller låtit andra människor få trampa på henne. Dessutom har Dolly Parton ett stort hjärta och har alltid varit noggrann med att se till att utnyttja sina framgångar till förmån för samhällets mindre lyckligt lottade. Dolly Parton är en fantastisk artist, en ödmjuk människa och en framgångsrik affärskvinna. Detta gör Dolly Parton till en fantastisk förebild för kvinnor världen över och förklarar varför hon är utsedd till Årets kvinna 2007"

Grattis Dolly!

Valet av Dolly parton var inte helt lätt, andra värdiga kandidater till titeln var (förutom den självklara Linda Hammar):

- Maud Olofsson
- Hillary Clinton
- Laleh
- Nyamko Saboni
- Min mamma
- Min syster
- Min farmor
- Condolezza Rice
- Tarja Halonen
- Anja Pärsson
- Carolina Klüft
- Lillbabs
- Oprah

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ett mycket bra bra. Jag är ju glad att jag hamnade bland de nominerade, men å andra sidag känner jag mig som varje års kvinna, så det här året är inte så mycket annorlunda ;-)

2007-03-09 @ 06:48:55
Postat av: Anonym

sidag = sidan, men det fattar väl alla.

2007-03-09 @ 06:49:28
Postat av: Jenny

Gulledej!

2007-03-09 @ 08:56:25
Postat av: Niklas Eriksson

Dolly?, det var oväntat...
Men nu ser jag fram emot en intervju med Dolly Parton på din blogg!

Trevlig helg :)

/Mvh Niklas

Postat av: Sofia

Niklas: Ja, det kanske var lite otippat, men väldigt bra! Jag ska försöka få tag i Dolly, återkommer...

2007-03-10 @ 19:02:59
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: Daniel

Jag hade hållit på Condi Rice, men Dolly funkar också ;)

2007-03-11 @ 13:24:59
Postat av: marve

Det är ju fantastiskt hur väl Lill-Babs passar in i beskrivningen av Dolly i juryns motivering. Hon skulle också vara en värdig mottagare av priset. Hon har ju dessutom den goda egenskapen att ha varit en god representant för ogifta mödrar och stått upp för detta i en tid då det fortfarande var belagt med en viss skam att i unga år ha fått barn utom äktenskapet.

2007-03-12 @ 11:57:05
Postat av: Sofia

Daniel: Ja, Condi är en redig kvinna. Hon hade klar potential att bli vald. Men som sagt.. Dolly är lite i en klass för sig.

Marve: Ja, Lillbabs är lite av Sveriges svar på Dolly Parton, det har jag inte tänkt på förrut, men så är det ju!

2007-03-12 @ 20:35:34
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback