Biobesök

Ikväll har jag och några vänner varit på bio och sett "The last king of Scotland", den var väldigt bra även om jag gillade "Blood Diamond" bäst av årets två Afrikarelaterade storfilmer...

image761Det mest berörande under kvällen var dock inte filmen utan uteliggaren som
håller till utanför biografen. Han är alltid där med sin hund, dag som natt... Jag brukar ge honom lite pengar, inte för att det kanske gör någon större skillnad men ändå... Den här gången när vi kom ut från filmen var han omgärdad av frivilliga socialarbetare som plåstrade om hans såriga ben...

Det finns så oerhört mycket tiggare här i Bryssel. Så många att man måste prioritera vilka man ska hjälpa/ge pengar. Det är väldigt svårt eftersom jag inte kan tro att några väljare att bli tiggare och hemlösa. Jag har själv dock valt bara ge till dom som är uppenbart hjälplösa (såsom den såriga mannen med hunden) och såna som på något sätt visar en ansträngning för att ta sig ur sin situation, typ spelar ett instrument eller dylikt....

Jag håller verkligen den belgiska staten och Bryssel kommun helt och hållet ansvariga för det här. Jag måste konstatera att de i praktiken gör ett verkligt uselt jobb på det sociala området.

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag brukar köpa Situation Stockholm av en liten människa i tunnelbanan. Visserligen inte någon tiggare, men jag tror att han blir glad. Förut tycker jag att han såg lite otäck ut, men så klippte han sig och jag blev så glad! Har lagt fram tidningen på jobbet, men det är tyvärr inte någon rykande åtgång...

Kan inte alla avvara 40 riksdaler och köpa en tidning av min tunnelbanekille. Han står varje morgon mellan tunnelbanorna och Burger King. Det är inte han med kepsen utan den smala som ser väldigt snäll ut. Det skulle göra mig lycklig!!

2007-03-11 @ 00:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback