Nostalgilukt

Det är häftigt vilken effekt luktsinnet har på känslosinnet. En doft/lukt/stank är ofta det bästa sättet att minnas en situation eller en känsla som sedan tidigare är förknippat med den doften. Doftsinnet har dessutom ett väldigt gott minne.  Lukten av lera påminner mig om barndomens utomhuslekar om våren och doften av nypressat hö får mig alltid att känna mig som hemma vart jag än befinner mig i världen. För att inte tala om doften av olika människor som man förknippar med en det ena en det andra!

Idag när jag stod i matbutiken för att handla kände jag plötsligt en lukt som fick mig att känna mig som typ tolv år, det var en hemmalukt som fick mig att plötsligt känna mig helt trygg. Det tog en stund innan jag kände vad det var som luktade, sen såg jag den utspillda sköljmedelflaskan på golvet.

Herregud vad patetiskt! Hur kan en sådan vardaglig lukt som sköljmedel framkalla en sådan stark barndomsflash back?? Jo, det slog mig plötsligt. Under mina nio år som fattig student sedan jag flyttade hemifrån har sköljmedel varit en onödig lyxprodukt som det aktivt har sparats in på... Inga normala studenter använder sköljmedel utan Eldorados tvättmedel för färgade textilier räcker gott.  Jag var tvungen att göra ett statement idag och inhandla en flaska. Nu är jag verkligen vuxen.

44180-758

Kommentarer
Postat av: Jennie

Välkommen tillbaka till de mjuka handdukarnas värld! Lovely!

Postat av: Anonym

Håller med dig, det vilar en trygg "hemma hos mamma" känsla över sköljmedel, speciellt "Comforts" blåa doft...
Den luktar rent och gott! Välkommen till vuxenlivet Fia!

2007-03-05 @ 22:37:29
Postat av: Karolina

Oj missade att skriva att det var jag som gjorde inlägget, ooops

2007-03-05 @ 22:38:36
Postat av: Sara

inte för att jag vill förstöra din sköna känsla.. men här kommer lite information om varför sköljmedel inte är bra. Tjohopp.

Sköljmedel
Det kan vara bra med sköljmedel till syntettvätt eftersom det minskar den statiska elektriciteten. Till övrig tvätt är sköljmedel i princip onödigt. Ett sätt att mjuka upp bomullströjor och frottehanddukar är att köra dem lätt fuktiga i torktumlaren i några minuter. I Uppland, södra Skåne, på Öland och Gotland och några andra platser i landet där vattnet är mycket hårt kan det vara befogat med sköljmedel.

OBS! Sköljmedel ska inte användas till plagg som är gjorda av mikrofiber, till exempel Goretex. Då täpps de små "andningshålen" igen och plagget mister sina speciella egenskaper.

(Tvätta aldrig sportBHn med sköljmedel den blir förstörd på en gång- så står det i friskispressen)

Sköljmedel blir en allt vanligare produkt i svenska hushåll. Motivet är först och främst den mjukgörande effekten på textilier, men för många konsumenter verkar den doft som kläderna får även vara viktig. Normalsvensken överdoserar!!! Marknadsföringen är utbredd och sortimentet växer. Stora mängder sköljmedel åker kors och tvärs i Sverige vilket bidrar till avgasutsläpp. Inget sköljmedel har hittills blivit miljömärkt, eftersom produkten klassas som onödig av miljöorganisationer.

(Obs! nu finns tydligen ett sköljmedel som blivit miljöklassat)

Användning av sköljmedel kan diskuteras. Kläderna blir mjukare och slits mindre samtidigt som utsläpp till miljön är oundvikligt. Bakterierna i reningsverkens processer hotas. Detta leder till att mer gift och näringsämnen förs ut till limniska ekosystem. Följden blir övergödning och eventuellt bottendöd. Dessutom bör man ha klart för sig att huden exponeras för de kemikalier som fastnar på textilierna. Få utredningar ur hälsosynpunkt har gjorts om dessa kemikalier.


Se så!

2007-03-06 @ 08:37:09
Postat av: Sofia

Sara: Du öppnade mina ögon, det var första och sista gången jag köpte sköljmedel. Våga vägra sköljmedel!!

2007-03-06 @ 21:39:43
URL: http://supersofia.blogg.se
Postat av: kirsti

Vilken tur att det inte är bara jag som moralpredikar:) Anledningen till att det inte finns några miljömärkningar på sköljmedel(förutom ett nu då tydligen?) är att det är en helt onödig produkt som dessutom är skadlig för både miljö, kläder och tydligen kanske oxå för huden? Så ja våga vägra sköljmedel!!

2007-03-08 @ 16:52:26
Postat av: Aremary

Hey, this is a great site, I learned a lot!

2009-02-13 @ 08:37:11
URL: http://aremary.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback