"Våffeldagen" eller "Le jour de gaufre"

Idag är det Våffeldagen, eller Maria Bebådelsedag. Det var just idag för typ 2007 år sedan som jungrfrun (yeah, right!) Maria träffade ängeln Gabriel och blev på smällen. Och nio månader senare, den 25 december, pluppade Jesusbarnet ut.

Denna dag måste självfallet uppmärksammas. Och hur gör man inte det bättre än att äta just en våffla? Egentligen är det ju helskumt att man ska äta just våfflor en dag som denna men jag tror att det har att göra med att dagen även kallas "Vårfrudagen" och om man säger det det snabbt kanske 100 gånger så låter det ju nästan lite som "Våffeldagen"...  very fyndigt! På franska borde ju den här dagen i så fall heta "Le jour de Notre Dame", och det associerar i varje fall inte jag till våfflor så jag tror inte att den svenskatraditionen med att äta våfflor just idag är något internationellt vedertaget fenomen.

Belgare är för övrigt storkonsumenter av just våfflor. Man har nämligen sina specialvåfflor, "gaufres", en lite tjockare våffla som säljs i vartenda gathörn här i Bryssel och som man äter antingen naturella eller med sylt och grädde. En specialvariant är annars den chokladdoppade.

Jag måste dock konstatera att jag är måttligt imponerad av "gaufres". En gammal hederlig svensk frasvåffla slår mycket högre men man tager ju vad man haver så strax ska jag sticka iväg och frossa lite gaufres med mina vänner! 


Gaufres


Kommentarer
Postat av: Fia

Hejsan!
Jag har skrivit upp våffeldagen i min almanacka, tjatat hela veckan om dessa godsaker och vem glömmer bort att det är våffeldag?!! Typiskt! Jag får greja det imorgon! Eftersom man vrider fram klockan har jag bestämt mig för att det är helt ok att vrida fram våffeldagen med en dag!

Jag läste i metro häromdan att namnet våfflor kommer från att det är en missbildning av ordet vårfrudagen. I södra Sverige sa man förr "vafferdagen" och vaffer blev sedemera våfflor.

I helgen har jag varit i Örebro och hälsat på Jenny. Väldigt trevligt!! Vi var inte ute, drack lite vin och myste. Nice! Behöver knappt säga att jag missade ett tåg. Från Sthlm-Hallsberg gick det kalas, sen satt jag och väntade vid fel spår och tåget åkte utan mig. Här ska tilläggas att där jag satt stod det Örebro på en stor tavla men det visade sig att tåget gick en timme senare från det spåret! Efter att jag har "försovit" mig när jag skulle till Karlstad (missade att kliva av i Hallsberg och sov vidare ända ner till Skövde), gången därpå vaknade jag i Kil och nu missade jag tåget till Örebro föreslog Johanna att jag borde skaffa mig en assistent när jag ska ut och åka tåg. Tål att tänkas över! Jag tror att tågluffning skulle vara nåt för mig. Även om jag är bekväm som få, skulle jag förmodligen hamna på platser ingen annan har hört talas om...

Jag har varit och vårshoppat, väldigt lycklig över att äntligen hitta lite kläder. Madonnas kollektion är jättefin! Även om vissa plagg kändes lite 40+ hittade jag en hel del jag kan ha och jobba i! Å läderväskan är helt fab, lite dyr bara!

Har vart på visningar idag också. Jag hittar ingenting! Å jag har sänkt mina krav till ungefär noll! Varför ska planlösningarna var så idiotiska? Jag blir galen!!!!!

Time to sleep!

Kram från Fia

2007-03-25 @ 22:28:30
Postat av: Sofia

Du är väldigt dålig på att åka tåg Sofia, det är helt ofattbart, haha!! Vi får äta våfflor nästa gång jag kommer hem, längtar!!

Postat av: Marcusrebekka

Hello there! Just came across your site and thought I would say hello

2010-02-08 @ 09:27:01
URL: http://marcusrebekka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback