Fiken?? Öhh...?

På temat "Sofias namnsdag" har jag valt att infoga ett litet klipp från nationalenyklopedien:

Sofia, Sofia, Sophia, kvinnonamn av grekiskt ursprung, identiskt med substantivet sophi´a 'visdom'. Namnet har funnits i svenskan sedan slutet av 1300-talet, först i formen Sophia. En fransk form är Sophie, som har funnits i svenskan sedan slutet av 1700-talet. Svenska smekformer är bl.a. Fia och Fiken. Namnet var vanligt på 1800-talet och fick förnyad popularitet mot slutet av 1900-talet. S. har sedan mycket lång tid varit dagens namn den 15 maj, sedan 1993 tillsammans med Sonja.

Fiken?? Ok, Fia är ju mitt namn lika mycket som Sofia, men Fiken??!! Är det något jag har missat? Hur många Sofior finns det egetligen där ute som samtidigt går under smeknamnet "Fiken"?? Skojar dom med mig?


Kommentarer
Postat av: Martin

Haha Fiken...tacka vet jag Korben! (kärt barn har många namn heter det ju) Man får gratulera på namnsdagen i vilket fall! :)

2007-05-15 @ 13:25:03
Postat av: kirsti

Grattis fiken;)

2007-05-15 @ 15:06:44
Postat av: Kirsti

Grattis fiken;)

2007-05-15 @ 15:07:45
Postat av: barajagjohanna

Fiken låter väl knappast som något vanligt smeknamn för Sofia... inte särskilt kul heller.

Postat av: Sofia

Martin: Haha, Korben, det var länge sen!
Kirsti: Tack
Barajagjohanna: Nej, håller med fullständigt

2007-05-23 @ 10:01:02
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback