11 september

Aftonbladet uppmärksammar man idag årsdagen av terrordåden mot World Trade Center och Pentagon liksom årsdagen av Anna Lindhs död. Bl.a. så tar de upp det faktum att såna här stora händelser sätter spår i nästan alla människor så tillvida att man oftast minns exakt vad man gjorde den dagen och den stunden då man fick höra nyheten. Det är faktiskt ganska så fascinerande, för man kan ju tycka att den här typen av händelser snarare borde utradera andra intryck den dagen, men så är det ju alltså inte.

Den 11 september 2001 befann jag mig på Ikea i Kållered utanför Göteborg tillsammans med min vän Andreas. Det var i bilen till Ikea som vi hörde nyheten på radion och väl inne på Ikea samlades människor i de små fiktiva vardagsrummen och tittade på tv-apparaterna, alla var medvetna om att det var något väldigt stort som hade inträffat och man pratade helt plötsligt med en massa andra Ikeakunder precis som om faktiskt befann sig i varandras vardagsrum... Jag minns även att jag köpte en silverfärgad golvlampa... Såna saker har verkligen inpräntats i ens medvetande...


Den 10 september 2003 bodde jag i Uppsala och hade tacoskväll med mina kompisar Lina, Sofie och Ullis. Först förstod vi inte riktigt att det var något allvarligt som hade hänt, men vi satt ändå allihopa i min säng  i det lilla studentrummet på Kantorsgatan och följde nyheterna. Dagen därpå den 11 september kom ju dödsbudet på morgonen. Då befann jag mig på statistikföreläsning i Ekonomikum och vi hade en tyst minut tillsammans, på kvällen var det en jättevacker och fullpackad minnesgudstjänst i domkyrkan.

På något konstigt sätt har jag även lagt på minnet vad jag hade på mig vid de olika tillfällena... Den 11 september 2003 hade jag tillexempel ett par blå jeans och en grå stickad tröja... Vad skumt ens medvetande fungerar alltså! How come?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback