Skitbank = Pank

Ahhh... mina agressioner gentemot bankväsendet vet inga gränser!! Det där med fri rörlighet av arbetskraft och kapital inom EU är i mina ögon ett stort skämt. Ni anar inte hur struligt det kan vara att arbeta och flytta runt här på kontinenten.

Jag har nu under två veckors tid försökt föra över pengar från mitt belgiska lönekonto till mitt svenska visa-konto. Det har visat sig lättare sagt än gjort.

Problem nr. 1: Brist på datumstandardisering inom EU
- Jag skrev in först 070910 som överföringsdatum för mina pengar, när pengarna uteblev på mitt svenska konto gjorde jag en felsökning. Då visade det sig att min belgiska bank planerade en överföring den 9 oktober, inte den 10 september... Ok, det gick ju att ändra. Men jag ifrågasätter ändå att man ännu inte standardiserat det där med hur man skriver datum, jag ser här ett uppenbart behov av det.

Problem nr. 2: Långsamma transaktioner
- Pengarna drogs från mitt belgiska konto i tisdags. Ännu idag finns pengarna inte på mitt svenska konto. Detta har resulterat i att båda mina bankkonton i princip är tomma. Jag har två kronor och sextio öre på mitt svenska konto, och det kommer man ju inte långt på!! Vart är mina pengar?? Ute i cyberrymden någonstans och hänger?!

Som ni kanske förstår är jag upprörd. Jag vill shoppa inredningsprylar och blommor för mina pengar, inte leva på kranvatten och havregrynsgröt utan sylt eller mjölk medan mina pengar verkar färdas med mjölktåget över kontinenten. Det  hade gått fortare om jag åkt ner och tagit ut pengarna själv i någon belgisk bankomat och sedan åkt tillbaka. Ska det vara så här?! Ska det?!... :(

Kommentarer
Postat av: Miss J

Jag har alltid samma problem då jag ska överföra pengar från mitt finska bankkonto till det svenska. Det tar ett par arbetsdagar att göra den här förflyttningen så håll ut! Flyttar jag över pengarna på en måndag (tidigt på dagen) brukar de ramla in på kontot under onsdagen. De kommer alltså, men det tar tiiid! :(

Postat av: Malin

Ja, vi brukar säga minst två-tre hela arbetsdagar om det är inom EU.

2007-09-20 @ 22:14:40
Postat av: Sofia

Miss J: Det är ju störigt... det finns regler från EU-kommissionen på hur länge transaktioner inom EU får ta och hur mycket de får kosta, men jag tror inte att bankerna fljer reglerna så bra.
Malin: Det stämde precis med hur lång tid det tog för mig! Fast det är ju på tok för länge!

2007-09-25 @ 08:59:54
URL: http://supersofia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback