Hjältar

Kanske är det hösten som närmar sig, kanske beror det bara på det dåliga vädret, men jag har verkligen blivit en TV-slacker de senaste veckorna. Och det är ganska skönt. Slänga sig på soffan och bara dega på kvällarna, det är ganska så underbart i lagom doser.

Den senaste veckan har TV-tittandet gjort att jag har hittat nya hjältar. Eller kanske ska man kalla dom hjältinnor?

I måndags fastnade jag framför SVT:s nys "Singelmammor", vilka kvinnor. Singelmammorna måste vara vår tids stora hjältar. och singelpappor också för den delen även om jag tror att de är färre till antalet. Unga tjejer som knappt var mer än barn själva när de fick sina ungar, som får vända på varenda krona för att få det att gå ihop, som drar hela lasset och ändå pallar med. Det tycker jag är starkt.



Min nästa stora hjälte var Tugba Tunc som var med i "Malou möter" i tisdags. Tugba är en kurdisk flicka som nästan sköts ihjäl av sina släktingar som hon hälsade på hos släktingar i Turkiet för att hon vägrade gifta sig med sin kusin. Nu sitter Tugba i rullstol och är jävligt förbannad. Det är jag också, på allt vad hedersförtryck heter.

Verkligen dagens hjältar!

Kommentarer
Postat av: oscar

kan inte säga annat än att jag håller med dig. gillar din blogg! ärligt och härligt på samma gång.

2008-08-21 @ 23:15:51
Postat av: Jenny

Jag blir också riktigt förbannad på såna som utövar hedersvåld/förtryck. Tänk vad många tjejer som har behövt sätta livet till (och "ramlat" från balkonger) för att de vägrar gifta sig med nån som föräldrarna/andra släktingar valt. Man mår illa när man tänker på det.

2008-08-22 @ 08:17:37
Postat av: Jenny

...och det här mår man lite illa av också...



http://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/article3152332.ab

2008-08-22 @ 08:22:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback