SMS-lektion

Jag har tidigare skrivit om mina nyblivna singelväninnor här på bloggen och nu måste jag återigen ta upp ämnet...

Igår kväll var Anna och Jenny förbi en sväng för att hämta lite grejer när vi osökt kom in på en diskussion om den manliga delen och befolkningen och hur man bör förhålla sig till den. Vi pratade om det här med sms, när bör man skicka? Hur länge ska man vänta på att svara? För oss var det självklara regler att aldrig skriva första gången två gånger i rad, att alltid vänta med att svara minst lika länge som det tog innan han skickade tillbaka förra gången, you get the grip... Vanligt sms-förnuft helt enkelt.

image1177Det roliga med detta var att min kompis Anna i sammanhanget var helt oförstående, det krävdes långa utläggningar med att förklara "Om du skriver tillbaka redan nu så kommer du ju aldrig få reda på om han skulle ha skrivit till dig om du väntade ett par dagar till, du kommer att bli mycket besviken på dig själv så snart du tryckt på "skicka", du kanske till och med kommer att skrika till av ånger i samma sekund"...

Efter en stund slog det oss att "Herregud Anna, du är ju en forntidsmänniska!!"

Senast Anna var singel, i.e på nittiotalet, så hade man ju inte mobiler hur som helst, hon har således aldrig blivit skolad i hur man hanterar män via mobilen. Nästan ett decennium av mobilflörtetikett har gått henne förlorad!! Det var ett samtidigt fascinerande som skrämmande faktum... Kanske borde man samla alla förhållningsorder och sätta samman till henne i födelsedagspresent eller dylikt? Eller det kanske finns någon bok i ämnet att tillgå?

Hur som helst så var det väldigt roligt och jag började fundera på vad det egentligen är för regler som gäller?! Finns det några allmängiltiga normer? En del människor verkar ju exempelvis skriva "puss" till höger och vänster, något som jag personligen är väldigt restriktiv med. Hur länge ska man egentligen vänta med att svara på ett sms innan man uppfattas som enbart otrevlig? Det finns mycket att fundera vidare kring här känner jag...

Kommentarer
Postat av: Linda

Jag säger bara: alla boys som använder z istället för s blir dumpade illa kvickt! det är faktiskt vanligare än man tror...
Puzzar
/Linda

2008-01-17 @ 09:21:40
Postat av: Sofia

Linda: Ja, fyfan... "kramiz" (jag kräks)

Postat av: Josse

Haha, ja - en vuxen man som använder det gamla Lunarstormspråket, helvete - det finns inga ord. I övrigt håller jag med om att olika puss o kram-avslutningsfraser från folk man knappt känner känns rätt märkliga. Detta är sanningen ett ämne som väcker åsikter..haha. Ha en bra dag Sofia!

2008-01-17 @ 09:49:20
URL: http://jossebloggen.blogg.se
Postat av: Lena

Det där himla "sms-språket" och hur länge man ska vänta hit och dit, vilket skräp! Det finns ngt som heter vett och etikett också... Allt som bara snuddar vid manipulation gör mig vansinnig, lika som att vem som "ska" ringa först efter första dejten och hur lång tid det ska ta... Suck...

2008-01-17 @ 10:25:03
Postat av: Magnus

Det roligaste med SMS är att kolla vilka ord man lagt till i sin ordlista, och att jämföra med sina kompisar. Man garvar gott åt hur mycket det visar vad man är för en.

Ex. banjo, bluegrass, country, crappo, dingo, däven, manjana, nojig, pular, rockabilly, sushi, tradera osv osv...

2008-01-18 @ 10:14:18
URL: http://www.lowbrowmag.com
Postat av: Torkelfanny

Hello. Enjoyed your web site :-) ! ! !

2010-04-19 @ 14:50:47
URL: http://torkelfanny.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback