Malaria - nej tack!

Kenyaresan kommer allt närmare och förberedelserna fortgår intensivt. Jag har nu bara några få saker kvar på listan att ordna. Nämligen inhandling av solskyddsfaktor, ögondroppar och några pocketböcker. I övrigt är jag redo!!

En viktig del av förberedelsearbetet är att skydda sig mot malaria och att vidta vissa förebyggande åtgärder. Jag har fixat ett myggnät och inhandlat myggmedel. Och sedan en vecka knaprar jag så kallade malariaprofylax, mediciner som ska minska risken för att jag ska få malaria om några malariamyggor ändå forcerar nätet och djungeloljan. Det finns inget vaccin mot malaria, men dessa piller ska ändå ge ett ganska bra skydd.

Det finns lite olika malariaprofylaxer ute på marknaden och priserna varierar stort. Eftersom jag  kände mig fattig efter att ha bränt tusentals kronor på vaccin mot gula febern och hepatit, samt inköp av diverse olika läkemedel och vätskeersättningar bestämde jag mig för att köra på budgetalternativet Lariam.

Efter lite efterforskning har jag förstått att Lariam ger det bästa malariaskyddet MEN att det ger vissa oönskade biverkningar. Pillret, som inte får ges till människor med psykisk sjukdomshistorik, benämns ofta "the crazy pill" på diverse resebloggar. Och troligtvis inte helt utan anledning...

Bipackssedeln skräder inte på orden vill jag lova. Följande biverkningar är tydligen inte sällsynta, och den övre delen av listan är tom vanliga!

Vanliga biverkningar:
- Yrsel
- Huvudvärk
- Sömnighet
- Sömnstörningar
- Balansrubbningar
- Illamående
- Kräkningar
- Diarré
- Buksmärtor

Mindre vanliga (men inte sällsynta)
- Kraftlöshet
- Aptitförlust
- Olustkänsla
- Trötthet
- Feber
- Frossa
- Svettningar
- Andnöd
- Förändrade blodvärden
- Högt / lågt blodtryck
- Störd hjärtrytm
- Besvär från mag-tarmkanalen
- Hudrodnad
- Hudutslag
- Klåda
- Svimningar
- Bröstsmärta
- Muskelsvaghet
- Muskelkramper
- Muskelsmärtor
- Ledvärk
- Myrkrypningar
- Darrningar
- Ruubingar i samordningen av muskelrörelser
- Kramper
- Oro
- Glömska
- Depression
- Skakningar
- Rastlöshet
- Förvirring
- Hallucinationer (!!)
- Psykotiska och paranoida reaktioner (!!)
- Humörförändringar
- Panikattacker (!!)
- Aggressivitet
- Synrubbningar
- Öronrusningar

Samt lite mer sällsynta fall av självmord (!!), hjärnsjukdomar och nervsjukdomar!!

Vad fan är det jag stoppar i mig för något egentligen?? Och hur hemskt måste inte malaria vara om det är värt att riskera detta??

Efter en veckas knaprande känner jag mig vid förhållandevis gott mod. Jag har inte drabbats av symtomen ovan i någon större utsträckning och jag känner fortfarande att livet är värt att leva. Jag har dock drömt väldigt starkt om nätterna och i söndags hade jag min första regelrätta mardröm, vilket är ganska ovanligt för min del.

Well, jag knaprar vidare och håller er underrättade om utvecklingen. Dessa piller ska ätas från två veckor innan inresa i malariasmittat land, under hela vistelsen och fyra veckor efter hemkomst. Summa summarum åtta veckor på Lariam, kan bli en spännande höst!! =)

Kommentarer
Postat av: Gammelgäddan

Oj, vilka umbäranden du riskerar för Kenyaresan!

2010-09-21 @ 17:31:58
Postat av: Lina

Om du får mardrömmar har jag hört att man ska sluta. Du hinner fortfarande byta till de andra.

2010-09-22 @ 08:39:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback